Panzerkampfwagen I olarak da bilinen Panzer I, Alman Ordusunun modern anlamda tank yapma konusundaki ilk girişimiydi ve 1932 yılında gizlice Panzer şasisini üreterek yapımına başladı. Yardım edecek altyapıyı kurmak için özel şirketler "Grosstraktor" denilen büyük traktörler üretilmekteydi.
Panzer I aslen eğitim tankı olarak tasarlanmıştı. Daha sonra yerini Panzer III tankına bıraktı. Ancak bu tanklar göreve çıkana kadar Polonya Seferi, Fransa Seferi, Norveç'in istilası ve Danimarka harekâtlarında onların yerine kullanıldı.
Panzer I daha sonra işgal edilen yerlerde güvenliği sağlamak ve panzer birliklerinin eğitimi sırasında kullanıldı. Birçoğu ise modifiye edilerek mühimmat taşıma, komuta aracı, alev makinesi kundağı motorlu köprü veya uçaksavar silahlarına şase olarak kullanıldı.
![]() |
Şasi üzerinde kundağı motorlu köprü modernize hali |
![]() |
Flammenwerfer 40 (Alev atar) monte edilmiş hali |
![]() |
Mühimmat taşıyıcı olarak kullanılan modeli |
![]() |
Taret(kule) olmayan modeli |
1933'te Nasyonal Sosyalistler yani Nazilerin iktidara gelmesiyle birlikte silah üretimi daha da hızlandı. 1934 yılında Hitler, yeni ve daha modern bir panzer tasarlanmasını istedi.
Panzer I-A Serisi
Panzer I aslında bir eğitim tankı olarak tasarlanmıştı. Tankın kulesinde 7.92 mm çapında mermi atabilen iki MG13 makineli tüfekleriyle donatılmış olan Panzer I'lerin elbette hiçbir şekilde düşman tanklarını etkisiz hale getiremeyeceği anlamına geliyordu. 11,7-13 mm'lik zırhı diğer ülkelerin tanklarına kıyasla oldukça inceydi, fakat ince zırhının bir handikabı vardı, oda hafif olduğundan dolayı çok hızlı olmasıydı. Saatte 37,5 kilometre hıza çıkabilen Panzer I, savaş boyunca Almanya‘nın ürettiği en hızlı tanklardan biri olacaktı.
Panzer I-B Serisi
Panzer I'in B tasarımı, Seri A'dan daha başarılıydı. Krupp motor yerine Maybach'tan 6 silindirli 74 kW motor takılarak Panzer I'in şasisi yaklaşık 40 cm uzatıldı. Tank paletini ve şasiyi uzatarak, mühendisleri yeni bir boji ve aks seti ekleyerek süspansiyon sorununu çözmeyi başardılar. A serisinin üretimi, 1937'nin ortalarında seri üretime başlayan B serisi Panzer I'den sonra sona erdi.
Madrid'de Panzer-I
1936'da iç savaş patlak verdikten sonra, iki karşıt taraf, ekipmanlarını ve taktiklerini test etmeye istekli dost ülkeler tarafından desteklendiler. Açık ideolojik nedenlerle, Sovyetler Birliği hızla Cumhuriyet Cephesini desteklemeye karar verdi ve T26 dalgaları gönderdi. , 6 tonluk Vickers'ın Rus türevi. Öte yandan, milliyetçi güçler Almanya ve İtalya tarafından desteklendi. İtalya düzinelerce CV33 tanker gönderirken, Almanya tBunların çoğu, Hugo Sperrle komutasındaki Condor Lejyonu'nun tank birimi olan Gruppe Imker'e teslim edildi. İspanyol kuvvetleri, koyu gri boyalarından dolayı onlara "Negrillos" adını verdiler.
Panzer-I'lerin yer aldığı ilk çatışma Madrid Savaşı'ndaydı, burada milliyetçi güçler Cumhuriyetçileri yenmeyi başardı, Panzer I T26'dan daha güçsüz bir tank olmasına rağmen, Cumhuriyetciler savaşı kaybetti. Albay Wilhelm Ritter von Thoma, biriminin yeteneklerini güçlendirebilmesi için herhangi bir T26 için ikramiye bile teklif etti. Panzer I, 1954'te M47 Patton ile değiştirilene kadar İspanyol ile hizmette kaldı.
![]() |
Madrid iç savaşında Panzer-I |
Polonyadan Rusyaya Kadar Uzanan Panzer-I
Panzer I'in bir eğitim tankı olarak tasarlanmasına rağmen, Polonya'nın işgali başladığında büyük miktarlarda mevcuttu. İzcilik, saldırılara öncülük etmek ve piyadeleri desteklemek için kullanıldılar. Hız, sürpriz ve yakın havacılık desteği Polonyalılara karşı etkili oldu ve sadece 5 hafta sonra Polonya düştü.
Danimarka ve Norveç'te, Panzer I, iyi tanksavar silahlarının eksikliği nedeniyle çok yararlı olduğunu kanıtladı ve piyade desteği ve keşif için hizmet etti. Fransa seferi için hala büyük ölçüde mevcuttular, ancak çok üstün Fransız tanklarıyla başa çıkamadılar. Hızları, iletişimleri ve taktiksel kullanımları nedeniyle bir kez daha başarılı oldular.
Afrika'da, ilk Panzer Is Şubat 1941'de Tunus'a gönderildi ve Erwin Rommel'in komutası altındaki 15. Panzer Tümeni'nin bir parçası oldu. Savaş devam ederken, Panzer I'in yerini kısa süre sonra Afrikakorps'taki Panzer II aldı. Ayrıca Balkan seferine katıldılar ve Temmuz 1941'de 410 Panzer İD, Barbarossa Harekâtı'na katılan üç ordu grubunun bir parçasıydı. Rus T-34'leri, KV-1'leri ve Rus hava durumu ile birkaç karşılaşmadan sonra, Panzer I'in tamamen modası geçmiş olduğu ve hayatta kalan son birimlerin destek araçlarına dönüştürüldüğü veya polis görevleri ve eğitimi için kullanıldığı ortaya çıktı.
1942'de Macaristan, Ukrayna'daki Ruslarla savaşmak için kullanılan 14 Panzer I Ausf.Bs ve komuta versiyonu aldı. Ausf.C ve Ausf.F gibi diğer sonraki versiyonların yanı sıra Panzerjäger I ve etkileyici sIG 33 auf Panzer I Ausf.B obüs taşıyıcısı gibi özel versiyonları 1944'ün sonuna kadar hizmet gördü. Bazı Afrika Panzer Isleri, Tobruk'ta savaşan Flammenwerfer auf Panzerkampfwagen I Ausf A'ya (alev makineleri) dönüştürüldü. Diğerleri Rusya'da mühimmat taşıyıcısı olarak görev yaptı (Munitionsschlepper I Ausf.A) ve bazıları 20 mm (0.79 inç) Flak 38 L/112.5 top ile donatılmış Flakpanzer I gibi uçaksavar bataryalarına dönüştürüldü. Sonunda 24 tanesi inşa edildi ve çoğu kaybedilen Ukrayna ve Stalingrad'da savaştı.
Oldukça hızlı bir şekilde modası geçmiş olmasına rağmen, Panzer I, Almanya'nın zırhlı kuvvetlerinin büyük bir bölümünü oluşturdu ve 1939-1941 yılları arasında tüm büyük kampanyalara katıldı. Tank yakında Panzer IV, Panther ve Tiger gibi daha iyi bilinen tanklar tarafından geçilecekti. Bununla birlikte, Panzer I'in Nazi Almanyası'nın tank gelişimine katkıları önemliydi ve birçok farklı tank için bilgi tabanı oluşturdu.
Panzer-I Teknik Bilgiler
Ağırlık: 5,4 ton
Uzunluk: 4,02 m (13 ft 2 in)
Genişlik: 2,06 m (6 ft 9 in)
Yükseklik:1,72 m (5 ft 8 in)
Mürettebat: 2:komutan ve sürücü
Zırhı: 7–13 mm
Ana silahı:2 × 7.92 mm MG 13 makineli silah
Motor: Krupp M 305, dört silindir hava soğutmalı benzinli motor
60 PS (59 hp, 44 kW)
Süspansiyon donanımı: Yaprak yay
Harekat menzili: 200 km (120 mi) yolda; 175 km (109 mi) yol dışında.
Azami hızı: 37 km/sa (23 mph) yolda; 25 km/sa (16 mph) yol dışında.
0 Yorumlar