Tabla Köşe Ahşap Birleştirmeler
- Lambalı Kinişli Ahşap Birleştirme
- Kinişli Paylı Ahşap Birleştirme
- Kinişli Yabancı Çıtalı Ahşap Birleştirme
- Kinişli Yabancı Çıtalı Gönyeburun Ahşap Birleştirme
- Kinişli Kendinden Çıtalı Gönyeburun Ahşap Birleştirme
- Kinişli 90 derece Çıtalı Gönyeburun Ahşap Birleştirme
- Düz Kanal Ahşap Birleştirme
- Kırlangıç Kuyruğu Kanal Ahşap Birleştirme
- Kırlangıç Kuyruğu Dişli Makine Ahşap Birleştirme
- _Tam Gizli Kırlangıç Kuyruğu Dişi Makine Ahşap Birleştirme
- _Yarım Gizli Kırlangıç Kuyruğu Dişi Makine Ahşap Birleştirme
- _Açık Kırlangıç Kuyruğu Dişi Makine Ahşap Birleştirme
- Düz Kavelalı Ahşap Birleştirme
- Artık Kullanılmayan Diğer Ahşap Birleştirme Teknikleri
- _Lambalı Kavelalı Gönyeburun Ahşap Birleştirme
- _Düz Kavelalı Gönyeburun Ahşap Birleştirme
- _90 derece Kavelalı Gönyeburun Ahşap Birleştirme
- _Pahlı Kinişli Gönyeburun Ahşap Birleştirme
1) Lambalı Kinişli Ahşap Birleştirme
Bu birleştirme etajer, komodin ve kutu yapımında yaygın kullanılan bir tekniktir. Karşılıklı parçalar aynı işlemden geçirilir. Şekil 1 deki gibi aynı hizada veya biraz taşkınlık olacak şekilde tasarlanabilir.
Şekillerden de anlaşıldığı üzere tablalarım birine parça kalınlığının 1/2 si veya 1/3 ü genişlik ve 1/2 si derinlikte kiniş açılır. Karşıt tablalara da açılan kinişlere uygun lamba açılır. Lamba açılan tablaların erkek kiniş köşelerine hafifçe pah açma işlemi yapılırsa daha verimli şekilde tutkallanır.
Kinişler yatay veya düşey freze makinasında, daire testere makinasında veya elde açılabilir. Yapımı kolay olduğu için sıklıkla tercih edilen bir birleştirme tekniğidir. Fakat örtücü olmayan boyalarla boyanıp verniklenecek işlerde fazla tercih edilmezler. Çünkü yapılan ürünün maktaları açıkta olduğu için görünmesi ve maktaların ise diğer yüzeylere nazaran daha fazla boya çekip koyulaşarak renk farklılaşması yaratmasıdır.
2) Kinişli Paylı Ahşap Birleştirme
Bir önceki birleştirme tekniğinde kullanılan makinalarda bu birleştirme tekniğini yapılabilir. Burada, birleşme yerlerinde görülen ağaç makta parça kalınlığının 1/3ü kadar olduğu için lambalı kinişli ve kinişli yabancı çıtalı birleştirmelere tercih edilir.
Burada kiniş derinlikleri parça kalınlığının 1/3 ü veya yarısı kadar yapılabilir. Tutkallama yüzeyi de diğerlerinden biraz daha fazladır. Dolayısıyla sağlamlık artırılmış olur.
3) Kinişli Yabancı Çıtalı Ahşap Birleştirme
Bu teknikte ise parçalardan birinin maktasına, diğerinin de içe gelen yüzüne parça kalınlığının yarısı kadar derinlik ve 1/3 ü kadar genişlikte kinişler açılarak yapılır. Çıtanın boyu kiniş derinlikleri toplamından 1mm kısa ve köşelerinde hafif pah açma işlemi yapılmalıdır. Kinişler içerisine aynı boyutlarda masif çıta veya örtücü boyalarla boyanmış kontrplak parçası konabilir.
Bu teknikte yandan veya üstten makta gözükeceği için pek tercih edilmez. Fakat yapımı yukarıda bahsettiğimiz tekniklerden daha kolaydır.
4) Kinişli Yabancı Çıtalı Gönyeburun Ahşap Birleştirme
Sağlam ve birleşme yerinde ağaç maktası görünmeyen bir birleştirmedir. Masif konstrüksiyonlarda kullanıldığı gibi kontra tablaların, yonga ve talaş levhaların kullanıldığı işlerde de en çok kullanılan birleştirme tekniğidir.
Önce tablalar ölçüsünde kesilir. Sonra tablaların içe gelen yüzlerinden olmak üzere başlarından pah kırılır. Bu işlem tablası veya testeresi 45 derece eğilebilen bir daire testere makinasında yapılabileceği gibi, Freze makinası ile top bıçak takılarak 45 derece bir kalıpla da yapılabilir.
Kinişler de genel olarak 45° kalıpla ve uygun yıldız bıçak veya yalpalı daire testeresi takılarak fireze makinasında açılır. Ancak kinişler pahlı yüzeyin ortasına değil iç yüzeye yakın olarak parça kalınlığının 1/2 si kadar derinlikte ve 1/3 ü kadar genişlikte ve pahlı yüzeye dikey olarak açılmalıdır. Kinişlerin içerisine tutkallanacak çıta, masiſ tablalarda, tablanın ağacından bir çıta Kontra tabla veya yonga levhalarında da uygun kalınlıkta kontrplak olmalıdır. Büfe, vitrin, etajer gibi işlerin köşeleri bu birleştirme ile birleştirilecek ve örtücü boya ile boyanmayacaksa, kinişler önden çıkarılmaz yada sonradan 4-5 mm kalınlığında masif çıta çevrilerek kinişler gizlenir.
5) Kinişli Kendinden Çıtalı Gönyeburun Ahşap Birleştirme
Yapılması zaman alıcı, fakat bir önceki tenik olan "Kinişli Yabancı Çıtalı Gönyeburun" birleştirme kadar da sağlam olmayan bir tekniktir. Köşelerde makta gözükmediğinden dolayı bir çok işlerde kullanılabilir. Kinişler paylı birleştirmede olduğu gibi açılır, yalnız her iki parçanın başlarına da pah kırılır.
![]() |
Şekil 6: Kinişli Kendinden Çıtalı Gönyeburun Ahşap Birleştirme |
6) Kinişli 90 derece Çıtalı Gönyeburun Ahşap Birleştirme
Sağlam ve birleşme yerinde ağaç maktası görümeyen bir birleşimedir. Genellikle seri üretim yapan firmalarda tercih edilmektedir.
Parçaların belirlenen ölçülerde kesildikten sonra "Yabancı Çıtalı Gönyeburun" birleştirmede olduğu gibi pah açılır. Sonrasında parça kalınlığının 1/3 ü kadar veya daha dar düz kinişler açılır. Kiniş derinliği ise iç kenardan 1-1,5 cm olması yeterlidir. Kinişler içine özel olarak hazırlanan kontrplaktan kesilmiş çıtalar tutkallanır.
7) Düz Kanal Ahşap Birleştirme
Bu birleştirme tekniğinde ise daha çok tabla aralarının üst ve alt, veya yan yana birleştirilmesinde kullanılır. Kiniş genişliği tabla kalınlığının 1/2 si yada daha fazla, kiniş derinliği de tabla kalınlığının 1/3 ü olacak şekilde tasarlanır. Üst tablası yanlardan veya yan tablaları üstten taşacak ürünlerin yapımında kullanılacak ise kiniş derinliğini 1/3 den 1/2 ye çekmek mantıklı olacaktır. Böylece birleşen yüzey alanı artacağından dolayı tutkallama işlemi daha sağlıklı olacak ve sağlamlık arttırılmış olacaktır.
8) Kırlangıç Kuyruğu Kanal Ahşap Birleştirme
Bu birleştirme tekniğinde ise daha çok yan tablaları üst veya alt tabladan taşkın olacak işlerde, düz kanal birleştirmede olduğu gibi ara tablaların üst-alt yada yan tablalarla birleştirilmesinde kullanılır.
Kırlangıç kuyruğu kanallar ve kızaklar düşey yada yatay freze makinasına kırlangıç kuyruğu kanal bıçağı takılarak veya elde el aletleri ile de açılabilir.
Ancak birleştirme çiçeklik gibi ürünlerde kullanılacaksa bir tarafı serbest tablaların birleştirilmesinde kullanılacaksa Şekil 9 da görüldüğü gibi değil, Şekil 10 da görüldüğü gibi yapılmalıdır. Aksi takdirde üzerine çiçek vb eşyalar konulduğunda eğilme meydana gelebilmektedir.
![]() |
Şekil 11: Yanlış Birleştirmenin Kullanım Sürecinde Meydana Gelecek Kusuru |
Şekil 12: Doğru Birleştirme |
9) Kırlangıç Kuyruğu Dişli Makine Ahşap Birleştirme
Diş makinaları ağaçişleri sektöründe önemli rol oynamaktadır. Bu birleştirmeler kutu, sandık, çekmeceler gibi ürünlerde sık kullanılır. Çeşitli makine dişleriyle uçları oval veya değişik formlarda da yapılabilir.
İstek ve ihtiyaçlara göre GİZLİ-YARI GİZLİ- AÇIK şeklinde tasarlanabilir.
![]() |
Şekil 14: Yarım Gizli Kırlangıç Kuyruğu Dişli Ahşap Birleştirme |
![]() |
Şekil 15: Açık Kırlangıç Kuyruğu Dişli Ahşap Birleştirme |
![]() |
Şekil 16: Tam Gizli Kırlangıç Kuyruğu Dişli Ahşap Birleştirme |
![]() |
Şekil 17: Tam Gizli Kırlangıç Kuyruğu Dişli Ahşap Birleştirme |
10) Düz Kavelalı Ahşap Birleştirme
Parça yüzeylerine 20-25 cm aralıklarla kavela yerleri markalanır yani yerler belirlenir. Parça kalınlığının 1/3 ü veya 1/2 si kalınlıkta bir forstner veya helisel matkapla delikler açılır. Bu birleştirmede yüzeyde delik derinliği parça kalınlığının 3/4ü, cumba da ise parça kalınlığının tamam kadar açılır. Daha sonra tutkallanır. İyi bir yapışma için tüm deliklere hafifçe havşa açılırsa iyi olur.
11) Artık Kullanılmayan Diğer Ahşap Birleştirme Teknikleri
Bu birleştirmeler zaman/performans teknikleri değildir. Yukarda bahsettiğimiz birleştirmeler kadar zaman alır fakat onlar kadar sağlamlık vermez. Maktalar iyi tutkal tutmaz ve birleştirmelerin sağlamlığı sadece kavelaya bağlı olur. Dolayısıyla bu da risk demektir. Bu nedenle artık kullanılmamaktadır.
- Lambalı Kavelalı Gönyeburun Ahşap Birleştirme
![]() |
Şekil 19: Lambalı Kavelalı Gönyeburun Ahşap Birleştirme |
- Düz Kavelalı Gönyeburun Ahşap Birleştirme
- 90 derece Kavelalı Gönyeburun Ahşap Birleştirme
- Pahlı Kinişli Gönyeburun Ahşap Birleştirme
![]() |
Şekil 23:Pahlı Kinişli Gönyeburun Ahşap Birleştirme |
0 Yorumlar